"נטפליקסים": מומלצי דצמבר - חלק א'

ביקורות
אם חשבתם שנובמבר הפגיז בתכנים ברשת הסטרימינג המובילה והמדוברת ביותר, חכו חכו למה שיש ל(אמצע) חודש דצמבר להציע והשיא עוד לפנינו. ביקורת כפולה לשניים מהטובים של חודש דצמבר, עד כה, בנטפליקס.

"נטפליקסים": מומלצי דצמבר - חלק א'
"נטפליקסים": מומלצי דצמבר - חלק א'

דצמבר של נטפליקס הבטיח רבות ובינתיים, מתוך ארבעה סרטים גדולים שהוא התחייב לספק בבסיס השבועי, הוא בהחלט עומד בשניים מתוך שניים. הסרט הראשון וזה שעלה עם תחילת החודש ברשת הסטרימינג, אחרי סבב קולנועי (בבתי הקולנוע לב) קצר הוא סרט אשר מדובר מאוד ברמה גלובאלית וגם ברמה של דיבורי אוסקר ואילו השני מפומפם על ידי רשת הסטרימינג לצופיה, בתור אחד הנצפים שיש למסך הבית שלכם להציע והוא אכן מצליח לעמוד בציפיות של מותחן דרמטי אפקטיבי ויעיל. סקירה כפולה - אמצע דצמבר...מתחילים!


בואו תראו מה הבאנו לכם עם חודש דצמבר | צילום: IMDB


"כוחו של הכלב": ז'אנר המערבון הסדוק, בדיוק כמו הגיבור שלו
תאריך עלייה: 01-12-2021


ברגע שסרט של נטפליקס מגיע לחפיפה קצרצרה גם בבתי הקולנוע, יש שם משהו שכנראה צריך לתפוס את תשומת ליבנו. לא סתם ישנו באז ופטפוטי אוסקר סביב היצירה הזו, אותה ביימה הבמאית הניו זילנדית ג'יין קמפיון, אשר לפני כמעט שלושה עשורים גרפה פרסים ומחמאות על יצירתה "הפסנתר". קמפיון מביימת מערבון, שהולך לפי לא מעט כללי מערבונים קלאסיים, רק שבשלב מסוים הוא נמשך לכיוונים אחרים, חדשים ומודרניים מהמקובל בקווים הלינאריים והברורים למדי, אשר מכילות הקלאסיקות הגדולות של הז'אנר.

הצילומים, הקצב וגם עיצוב הדמויות, האווירה והתלבושות, כולם, בלי יוצא מן הכלל, עומדים בחוקי הז'אנר ועשויים באופן מדויק ומרשים עד מאוד. זה סרט עם מרחבים פתוחים ועצומים, אבל גם עם מאבקי שליטה ומאבקים טריטוריאליים אישיים ומאוד מכווצים, שם החזק ביותר אמור לשרוד ולבוא בכל פעם על חשבון אחת מהדמויות האחרות. בנדיקט קמברבאץ', אשר תיכף יהיה לנו שוב הדוקטור המוזר של סדרת סרטי מארוול, הוא פיל, חוואי קשוח וקלאסי, על פי כל מאפיין מערבוני מוכר. הוא מגלגל סיגריות בכל רבע שעה פנויה, משפיל את כל מי שחלש ממנו, בסביבתו ומקלחות הן בגדר המלצה, אליה הוא לא מתייחס ברצינות.


סע, סע מאחורי...שמנדריק | צילום: IMDB

כל הקשיחות של פיל מתורגמת להצלחה גדולה בכל הנוגע להיות החווה שלו ושל אחיו - ג'ורג', המוצלחת ביותר בין החוות של איזור מונטנה של שנת 1925. בין האחים ישנו קשר מרתק, מכיוון שהשניים לא חולקים אפילו רבע מאפיין משותף, מעבר לשם המשפחה והבעלות על החווה. ג'ורג' הוא הקורקטי, נעים ההליכות והמחויט ואילו אחיו הוא פרא, שעולב בו בכל הזדמנות ומנמיך אותו וכל זאת מתרחש מבלי ליצור קרעים בין השניים, בעיקר בזכות אופיו הנוח והנתון לשליטה ומשילה של ג'ורג'. הקרעים הראשונים והסדקים הפוטנציאליים בין השניים מתרחשים כאשר ג'ורג' מכיר אלמנה עדינה ופגיעה (המגולמת על ידי קירסטן דנאסט) והשניים מתחתנים במהלך בזק.

מכאן מתחילים מאבקי כוחות נראים ומאוד גלויים לעין, בעיקר בין פיל לבין כל מי שהוא מפרש בתור כזה שמאיים על כל מה שהוא חושב ששייך לו. בין אם האישה החדשה שלוקחת מהזמן שלו עם אחיו (במסגרתו הוא בעיקר יורד עליו, על משקלו ואופיו) או בין אם בנה הצעיר, הרזה ובעל הגינונים הנשיים (ומגולם באופן מופלא על ידי קודי סמית' מקפי), שאותו הוא רואה בתור איום מסוים על הלך הרוח בחווה שלו והוא מטפטף לכיוונו את כל תסמיני הגבריות הרעילה שאפשר לחשוב עליהם. פיל הוא גיבור הסרט, לטוב ולרע. ברור שכל מה שהוא משתמש בו כנגד האיומים המקומיים הם השלכה שלו על עצמו, על גבריותו ועל המחסור שלו בקשר אנושי, בין אם קשר משפחתי, חברתי וזוגי וקמברבאץ' מיטיב לגלם את הטיפוס המורכב הזה, שהולך ומתפרק ברעש גדול וגם לעיתים רבות, בשקט והרחק מעין הקהל הרחב.


מי אמר שהולה הופ זה תחביב נשי? | צילום: IMDB

מדובר בסרט שעל אף קצבו האיטי וקהל היעד המצומצם יותר, שאליו הוא מכוון, הוא כזה שבוער לאט וגם שוקע ונכנס מתחת לעור באותו האופן וגם לא משחרר ובעיקר בולטים בו לא מעט אמצעים טכניים כמו צילום, עריכה ומעל הכל איכות המשחק של כל אחד מהשחקנים המובילים בו. BC (כי נמאס כבר לכתוב את השם הארוך הזה) בהופעה שבוודאות תהיה אחת הזכורות שלו מאז תחילת הקריירה ועוד עשויה להיות זו שתכניס אותו למועמדויות בקטגוריית השחקן המוביל. קירסטן דאנסט בהופעה מטלטלת וקודי סמית' מקפי בתפקיד הגדול ביותר שעשה עד כה, אחרי הפסקה לא קצרה במסגרתה הוא בחר בעיקר להיות ה-NightCrawler, בעל המבטא גרמני. ג'סי פלמונס הנפלא נבלע בין כל ההופעות הללו והרביעייה הזו, בשילוב במאית אמנית, מעניקים את אחד מהסרטים הטובים של דצמבר בנטפליקס, ישר עם תחילתו וגם של רשת הסטרימינג בכלל.





"קלון": קצת מעמיס, אבל מאוד אפקטיבי
תאריך עלייה: 10-12-2021

סנדרה בולוק חוזרת לנטפליקס. שלוש שנים אחרי שהפכה לתופעת רשת בזכות ההשתתפות הקודמת שלה בסרט של נטפליקס ("קופסת הציפורים") היא מגיעה לעוד הופעה נפלאה, בתור שחקנית ראשית ובסרט שמתנהל בצורה אפקטיבית מאוד במרביתו ולקראת הסוף מתחיל לחפף ולפקשש, בכל הנוגע לעלילה, אבל לא בכל הנוגע לאפקטיביות שלו על הקהל. מדובר בסרט עם אמירה, אפילו עם מספר אמירות ועם נושאים מרכזיים כבדי משקל, אשר בשלב מסוים מתמסמסים להם לכדי בליל עלילתי, שנועד לשרת ז'אנר של מותחן ולא של סרט דרמה עמוק, מורכב וכזה ששוקל כמה טונות. בסופו של דבר הוא יורד לצלחת כמו הפנקייק האוורירי שתראו בסרט, מפוצץ בתותים וקצפת.


לפחות בסרט הזה אפשר לפתוח את העיניים | צילום: IMDB

עלילת הסרט מפגישה את הצופים עם אסירה בשלבי השחרור הסופיים שלה מבית הכלא. היא פוסעת אל מחוץ לתא ונושמת אוויר חוץ כלא לראשונה מזה עשרים שנים. ברגע שהיא מגיעה לעיר הגדולה (סיאטל), היא מבינה שהיציאה מהכלא הייתה אך ורק בשביל להיכנס לעוד חדרון דחוק, עם עוד ארבע נשים ותורים למקלחות. מכיוון שהיא משוחררת על פשע עצום למדי, כל חלון הזדמנות שיש לה נפתח בגודל של אשנב בקושי והיא נאלצת להזדחל ועושה זאת על מנת למצוא כל סוג עבודה שהיא יכולה, בשביל לנסות ולהתקיים בכבוד ובעיקר בשביל למצוא את השריד המשפחתי האחרון שנותר לה, בזמן הארוך שבמסגרתו שהתה בכלא.

זו לא הפעם הראשונה שהקולנוע מתעסק עם אנשים משוחררים מבית הסוהר ועל הקליטה שלהם מחדש בחברה, שלא עצרה לרגע לחכות לשובם מבין הסורגים. הסרט הנוכחי קצת יותר מורכב, כיוון שהוא רוצה לגעת בנקודות נוספות, מעבר לחייה של האסירה המנסה להשתקם. הוא נוגע בהשפעות וההשלכות של שחרורה על חיים שלמים שעדיין משתקמים (האחות שהיא תרה אחרי עקבותיה), הוא נוגע בחיים שלמים שלא השתקמו מעולם (המשפחה אשר נהרסה בגלל הפשע שלה) וכמובן בכיצד החברה ערוכה, או בעיקר לא ערוכה בכלל, לקלוט אסיר משוחרר, שבאמת ובתמים רוצה לתקן את דרכיו ולהיטמע חזרה. וכן, גם ברבע האחרון של הסרט, להאיץ את התהליכים ולברוח מהקו הדרמטי אל עבר כיוון מותחני.


שוב נזרקת לרצפה | צילום: IMDB

בכל הנוגע לאפקטיביות של הסרט הזה על הצופה, הן מבחינת הדרמה והן מבחינת המתח - הציון גבוה מאוד ואין ספק שהסרט משאיר במתח לכל אורכו וגם מצליח לרגש בלא מעט חלקים ממנו, בעיקר בזכות תפקידה המשובח של בולוק, אשר עוטה על עצמה פרצוף חתום, במרבית החלקים וכאשר היא נדרשת להתפרצות, היא עושה זאת היטב. בכל הנוגע לתסריט והעלילה, אפשר היה לתקן לא מעט, כיוון שמה שמתחיל היטב, בתור סוד חתום ומפליש מדי פעם אל העבר, נמשך בקשירת קצוות ורשלנות תסריטאית, שמרגישה כמו כותבי "משחקי הכס" והעונה השמינית המזורזת והמושמצת שלהם. כל הקלפים מסתדרים באופן מופלא, בכדי לסגור את הרבע האחרון של הסרט.

עבור נורה פינגשייט זהו הסרט הראשון באנגלית, מתוך סרטים לא רבים בכלל. היא מצליחה להשתלב היטב במיינסטרים ההוליוודי ובעיקר לגייס אנסמבל שחקנים מופלא, בכדי לסייע לה במשימה. מעבר לבולוק הנפלאה תמיד, מככבים בתפקידים קטנים וטובים גם שמות כמו ויולה דיוויס, וינסנט דאונופריו וג'ון ברנת'ל, שעל אף שחלקו של כל אחד מהם הוא קטן משמעותית מחלקה של בולוק, הם מתפקדים היטב בסרט ובעיקר במשיכת העיניים אל הסרט, כאשר הם מעטרים את תחתית התקציר בריבוע הקטן שנטפליקס מעניקה לסרט. יכול להיות שתתלבטו ולא תהיו בטוחים, אבל הסרט הזה שווה את הזמן שלכם, בנטפליקס ובכלל.

סיכום המבקר
10/
7.5
תגובות
כתוב תגובה ותהיה הראשון להגיב על "נטפליקסים": מומלצי דצמבר - חלק א'
סרטים בקולנוע